حکایت این قانون اساسی


12 آذر روز تصویب قانون اساسی در سال 1358 بود ... شنیدم که یک نسخه از این کتابچه رو هدیه فرستادند برای جناب موسوی( اینجا )کاش  توی راه خودشون هم یه تورقی می فرمودند ، دروغ چرا ، من فقط خودم یه بار یه نگاهی بهش انداختم ! ، یه نسخه هم برای ما بفرستن ، یه نسخه هم برای بعضی ها !!! ..... اصلا بهتر نبود به همه مردم یه نسخه هدیه می کردن تا جناب حاج منصور قانون رو نزاره کنار و بره سراغ وصیت نامه ی امام ؟ !!! ...... ایکاش  وقتی منبع قانونی برای رسیدگی به جرائم هست ، انقدر حرف های امام رو جهت تزیین و تایید گفتارمون وسیله قرار ندیم .... خود امام تاکید بر قانون گرایی داشتند « امام در مباحث ولايت فقيه (حكومت اسلامي) خود چنين فرموده اند:

"حاكم در حقيقت قانون است، همه در امان قانونند. در پناه قانون اسلام. مردم و مسلمانان در دايره مقررات شرعي آزادند، يعني بعد از آنكه طبق مقررات شرعي عمل كردند كسي حق ندارد (بگويد) اينجا بنشين يا آنجا برو... هر گاه حكومت اسلامي تأسيس شود، همه در سايه قانون با امنيت كامل به سر مي برند...
قانون براي اجرا و برقرار شدن نظم اجتماعي عادلانه به منظور پرورش انسان مهذب است."(مصطفي دلشاد، عارض خورشيد، مقدمه اي بر انديشه سياسي امام خميني ص 230)»
وقتی رهبر هست ، نمیدانم این جناب حاج منصور که خود من ازکسانی بودم که صبح علی الطلوع روزهای سه شنبه ی آن سالها !جهت خواندن زیارت عاشورا در خدمت ایشان بودم و بعد راهی مدرسه می شدم ، بفرمایند که : « در صورت مسامحه مسئولین در برخورد با عوامل اصلی، مردم خود به بند میم وصیت نامه عمل خواهند کرد و اگر تاکنون نیز برخوردی نکرده‌اند، به احترام گل روی رهبر انقلاب بوده است. »آیا این پیام به رهبری نیست ؟ !! ... اگر نه ، کدام مسئولان ، نیروی انتظامی یا دولت یا مجلس ؟ ! .... نیروی انتظامی که کوتاهی نداشته ! ، فقط جناب موسوی و کروبی را زندان نیانداخته ، گرچه ایشان از سه نفری که آزاد می گردند صحبت نموده ، که نمی دانم منظورش از نفر سوم ، احمدی نژاد است یا رضایی !! ....
با این جو اختناقی که درست می کند دنبال چه چیزی است نمی دانم ، آیا با دامن زدن به تشنجات ، سعی بر آرام نمودن و حل نمودن این مشکل دارد ؟ ! اگر چنین است که زهی خیال باطل ! ....
گفته ام و باز میگویم که ملتی که فرهنگ تفاهم در کارنامه ی فرهنگی خویش دارد نیاز به جنگ ندارد ، همان قانون اساسی را میزان قرار دهند و با استفاده از چند حقوقدان بی طرف ، به بررسی عملکرد هر دو جناح بپردازند ، مردم نیز شاهد خواهند بود و خود متوجه جبهه ی حق و باطل می گردند ....
اینکه خود را مبلغ دین بنامیم و به نام دین بااحساسات مردم بازی کنیم و جامعه را بشورانیم و بالاتر از رهبری صحبت کنیم ، دیگر چه صیغه ایست،  نمی دانم ؟
بیاییم اگر سخنان امام برایمان الگو است همه ی سخنان ایشان را در نظر داشته باشیم ، نه فقط بخشی از ان را ... بیاییم بار دیگر بررسی کنیم که امام برای داشتن چنین قانون اساسی چقدر توصیه نموده اند و  چگونه قانون را باعث تهذیب انسانها و برقراری عدالت و نظم اجتماعی برشمرده اند ...
پس بیاییم به خاطر خدا و پیروی از ولایت قانونی عمل کنیم ....

۱۷ نظر:

مساله اين است گفت...

سلام خانوم معلم !
شما سه شنبه ها مي رفتيد جلسه حاج منصور ؟ خوش به حالتون. خيلي دوست دارم برم ولي متاسفانه تنبلي م مي گيره. البته صبح ها ، سعيد حداديان رو مي رم. درسته حاجي يه خورده تند حرف مي زنه و من هم با شما موافقم ، ولي خدايي ديگه اين جور نبايد در موردش بگيد. مگه چندتا مداح مثل ايشون داريم؟!

مساله اين است گفت...

در مورد نوشتار دكتر فياض هم بايد بگم كه نوشته ايشان بيشتر درباره نظريه ولايت فقيه و ارتباط آن با موضوع عقلانيت بود. نه در مورد ساز و كارهاي انتخاب مجلس خبرگان و به تبع آن ولي فقيه.
هر چند از منظر مكانيسم انتخاب خبرگان هم به نظر مي رسد بهترين حالت ممكن اجرا، همين طور باشد.
البته شما درست مي فرماييد كه تبليغات به نحو مطلوبي براي انتخاب عقلايي مجلس خبرگان انجام نمي گيرد. شايد يك دليل ش اين است كه اكثر كانديداتورهاي خبرگان، مجتهد هستند و اهل تقوا و علم ، بنابراين لاتفاوت بينهم خيلي زياد.

دعا بفرماييد.

خدارحمی گفت...

سلام
مطلب بسیار عالی بود واقعا مشکل امروز نظام ما پشت تریبون رفتن افراد تندرو مثل منصور ارضی است .

نظام به کجا می رود؟ ( به مناسبت وقایع ۱۶ آذر )

خانم معلم گفت...

@ جناب پور غلامی
سلام ، بله سه شنبه های بسیاری را در مجلس ایشان بوده ام ، اما از زمانی که صحبت های نا متجانس با مجلسش را مطرح کرد ، و به علت داشتن تریبون آزاد این حق را به خودش داد که هر ناسزایی را به هر که دلش می خواهد بگوید دیگر نرفتم ، تا قبل اینها با رفتن با زیارت عاشورا یک حال خوبی پیدا می کردم و روانه مدرسه می شدم ... صبحانه داده شده را هم مدرسه برده بین همکاران پخش میکردم ولی دیگر ....
از این روست که می گویم نباید ایشان چنین اجازه ای به خودشان بدهند ...
به وبلاگ جناب حدادیان هم اگر سر زده باشید روز تولدش برای خودش نوشابه باز کرده !! ... شعری که برای خودش را گفته بخوانید ، اگر پیدا نکردید بگویید من براتان می فرستم ... این همه ادعا برای یک مداح ؟ !!! ...
البته خوش به حالشان در آمدشان از من معلم فوق العاده بیشتر است ... یکساعت کارشان برابری با یکماه حقوق من دارد !!! می خواهم بعد از بازنشستگی مداحی کنم ، دردسرش کمتر ، حقوقش بیشتر ، مسئولیتش هم کمتر !!!
در مورد جناب فیاض هم مشکل من با انتخابات بود که به زعم شما ، بعله ، همه مجتهدند و یکی از دیگری بهتر !! نیازی به انتخاب نیست ، چرا این همه پول ملت را هدر می دهند الله اعلم !!!
در پناه حق باشید .

خانم معلم گفت...

@جناب خدا رحمی
سلام
ممنون از اینکه سر زدید . مطلبتان را خواندم و در همان پست نظر داده ام .
در پناه حق باشید .

سخن معلم گفت...

" سخن معلم " فیلتر شد ... به جای فیلترینگ ، منطق پاسخگویی را جایگزین کنید !
http://smiedu.persianblog.ir/

ساعی گفت...

من همان شبی که موسوی در مناظره با کروبی به جای بحث با کروبی شروع به فحاشی علیه احمدی نژاد کرد به خانمم گفتم که این بابا که به قانون یک مناظره که تعهد کرده بودند علیه فرد غائب صحبت نکنند عمل نمیکند فردا که رئیس جمهور شد میخواهد به قوانین رسمی عمل کند. در دوره نخست وزیری این عزیز!! هم شنیده بودم بسیاری از جاها قانون را دور میزدند و بعد امام را تحت فشار میگذاشتند تا به دلیل شرایط جنگی حکم حکومتی بدهد. همین روحیه است که باعث میشود تا در حالیکه رای گیری ادامه دارد و هنوز شمارش آرا شروع نشده خود را رسمارئیس جمهور ایران معرفی کند. من که اصلا این کار او را جز آتش تهیه چیز دیگری نمیدانم
بحث شخصی نیست اما اگر این عزیز دل!! فردای انتخابات میگفت که ما اعتراض داریم امااز راهکار قانونی میرویم وضعیت کشور الان چه شکلی بود؟ درست است که موسوی انقلابی نبود اما فکر کنم وضع مملکت خیلی بهتر از الان بود. این بود مقاله ای درباب اهمیت قانون!!!
مثال موسوی در قانونگریزی فکر کنم گویاتر از مثال ارضی و حدادیان باشد.
البته این نظر حقیر است!!!

خانم معلم گفت...

@ جناب ساعی
سلام
قانون گریزی قانون گریزی است ، فرقی نمیکند از طرف کدام یک از رجال باشد ، کار غیر قانونی چیز خوبی نیست از هیچ کس هم مورد قبول نیست ، چه موسوی باشد چه ارضی و ...
مسئله اینجاست که فرهنگ تبعیت از قانون را چگونه باید در جامعه حاکم کنیم ، همین .

رمضان گفت...

سلام خانم معلم گرامي
در اين ايام بعد از انتخابات تاكيد بر قانون گرايي و داشتن بصيرت به فرموده ي رهبر كارگشاي مشكلات مردم ماست. وتند روي هاي بي مورد مضر به حال جامعه

محمد مهدي گفت...

سلام خدمت خانم معلم عزيز
بسيار مطلب قشنگ و زيبايي بود. اللخصوص نتيجه اخر كه براستي از فرمايشات امام انچه به نفع است خوب استفاده مي شود! خانم محترم براستي چرا بايد در زماني قانون اساسي اگر چه ناكامل و شكسته وجود دارد استناد در كشور ما حرف امام و رهبري باشد. مگر نه اينكه همه در برابر قانون يكسانند. ايكاش به رفتار پيامبر اكرم و امير مومنان در مواجهه با مردم و حتي دشمنان فكر مي كرديم. و نكته اخر اينكه اشاره به زيارت عاشوراي صبح سه شنبه كرده بوديد. منم چند سالي كه تهران بودم بارها و بارها تو اين جلسات ايشون توي اون مسجدي كه پشت گاراژ بود شركت مي كردم. حتي شبهاي جمعه دعاي كميل در زيرزميني در شاعبدالعظم تا اذان صبح. دم صبح مي خوند امد نماز صبح و نيامد نگار ما / اي ديده خون ببار كه خوابت حرام گشت. آره خوب بود از مجالسش لذت مي بردم ولي باور كنيد علارغم حضور به خاطر همين حرفاش ازش بدم مي اومد.
موفقيت و سربلندي شما ارزوي ماست.

من گفت...

من یک بار چند سال پیش کمیل حاج منصور را در آستان سید الکریم شرکت کردم خب فوق العاده بود ...

اما اگر این پیرغلام به خاطر گل روی رهبر بی خیال مباحث سیاسی شود هم آخرتش را آباد می کند هم اینقدر هزینه برای رهبری نمیتراشد

اگر دوستی ست دوستی خاله خرسه است


ئه این که ممد پور غلامی خودمونه !

یاحق

ر گفت...

سلام موفق باشید

خانم معلم گفت...

@ جناب کاوسی
سلام ... کاش این همه که بر روی هم خنج می کشند ، ببینند که از این جنگشان چه کسانی دلشاد می شوند .
ممنون که سر زدید .

خانم معلم گفت...

@ جناب سامع
سلام ... پس شما هم پامنبری ایشان بوده اید ... من که واقعا از بودن در ان مجالس لذت می بردم تا اینکه کم کم بعد از انتخاب اقای خاتمی ، باب فحاشی ایشان باز شد ، نمی گویم قرار است همه یکسان فکر کنند و نظر دهند ولی از کسی با این سابقه و این تعداد مستمع ، این جور تخریب شخصیت بعید می نمود ، مدتی باز رفتم ولی دیدم نه ، رفتنم لزومی ندارد ، به هر شکل امیدواریم از خط رهبری و از آنچه قانون برایمان مشخص نموده جلوتر نیفتاده و نیز عقب تر حرکت نکنیم ... استناد به حرفهای امام و رهبری خوب است ، مستند و مدلل بیان کردن بد نیست ، اما امان از کسانی که فقط برای کسب وجه یا تایید اعمال خویش بخشی از گفته ها را انتخاب می کنند تا مدرکی برای اثبات حقانیتشان باشد ...
خدا همه مان را بر صراط مستقیم خویش هدایت بفرماید .
ممنون از نظرتان .

خانم معلم گفت...

@ من
سلام
قدم رنجه نمودید ...

به این عده میتوان گفت :

اگر باری ز دوشم برندارید
میان بار سر بارم چراییـد
مممنون از نظرتان و با اجازه لینکتان کردم .... از مطلبی که پیرامون زندگی آیت الله جوادی آملی نیز نوشته بودید استفاده کردم .بسیار جالب بود خدا حفظشان نماید . انشا الله

محمد مهدي گفت...

سلام خانم معلم عزيز
با اجازتون از اون تصوير بسيجي در سجده وبلاگتون استفاده كردم.
راستي پست جديدتون خيلي سوال سختي داره آدم مي مونه چي جواب بده
سعي مي كنم البته شايد
ممنون از لطف شما

خانم معلم گفت...

@ جناب سامع
سلام ، عکس چه قابل شما رو داره ...
ما خیلی بیشتر از این چیزا به شما مدیونیم !
شما به سوالات سخت تری پاسخ دادید اینکه دیگه چیزی نیست ، هست ؟
در پناه حق باشید .