تادیب (2)



روزی کسری نشسته بود ؛ خوانسالار، خوانی ( سفره ) در آورد و پیش کسری نهاد . ناگاه نوک پایش به گوشه میز کوچکی که دوات بر رویش قرارداشت گرفت و قدری از طعام بر روی کسری ریخت . کسری چون آن بدید در خشم شد ، و فرمود که مطبخی را سیاست کنند . مطبخی چون این فرمان بشنید ، بازگشت و کاسه را برداشت و تمام آن را بر سر کسری ریخت .
کسری گفت : " حکمت در این چه بود ؟ " آشپز گفت : " اگر بدان قدر جرم که به سهو از من در وجود آمد مرا سیاست کردی ، زبان مردمان بر تو دراز شدی و گفتندی که : بی خطایی خدمتکاری را بکشت و ظلم کرد . من روا نداشتم که تو را به ظلم منسوب کنند ، بقصد کاسه بر سر تو ریختم تا اگر مرا سیاست کنی به جرمی بزرگ کرده باشی نه به گناهی سهل که به سهو کردم . "
کسری را از این سخن خوشش آمد و او را عفو کرد و تشریف داد .
«برگرفته از جوامع الحکایات »

۶ نظر:

سعید منتظر گفت...

سلام
واقعا داستان جالبی بود. خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم

خانم معلم گفت...

@سعید منتظر
سلام ، ممنون که سر زدید .

deldade گفت...

سلام
فقط اومدم بگم لینکتون کردم ، با اجازه !
و حکایت قشنگ و مفیدی بود ، مثل همیشه .

خانم معلم گفت...

@دلداده
سلام ... ممنون امیدوارم قابل استفاده باشه ...

محمد مهدي گفت...

سلام به خانم معلم عزيز
با عذر خواهي من جند روزي كامپيوترم خراب بود با تاخير مطالبتون را خوندم. حكايات جالبي بود يك از يك جالب تر و از همه جالب تر اينكه تصميم قشنگ و زيبايي گرفتين. تحقيق در مورد ولايت فقيه اين كار تون عزيزترتون مي كنه كه با تحقيق در اين مورد مهم سعي در رسيدن به نتيجه هستين. منم حتما استفاده مي كنم و نظرم مجزا از اين مي دم. موفق باشيد

خانم معلم گفت...

@ جناب سامع
سلام زحمت کشیدید ... جالب است بدانید این چند وقت در به در دنبال کتاب ولایت فقیه امام می گشتم ... مطالب نوشته شده را از یک سی دی که در مورد اندیشه های امام بود انتخاب کرده بودم اما کتاب را فکر می کردم دارم ولی هر چه گشتم میان کتابهایم پیدایش نکردم ... به چند تن از دوستان مذهبی هم گفتم که نداشتند و از میدان انقلاب تا سر وصال کتاب فروشی ها را یکی از دوستان زحمت کشیدند پرسیدند پیدا نکردند !!! گفتند تجدید چاپ نمیشود ! چرا ، نمیدانم .... به هر شکل در کمال ناباوری در کتابخانه ی مدرسه همین امروز یافتمش ... انشا ا.. فرصتی شود و کتابهای پیرامون ولایت فقیه را مطالعه کرده به نظری برسم که نه تنها قلبا بلکه عقلا و منطقا هم به باور داشتن ولایت فقیه برسم ... چرا هایی برایم مطرح است که امیدوارم جوابشان را بگیرم و بسیار ممنون میشوم که اگر در این راه کمکم نمایید .
در پناه حق باشید .