گندمان سوخت !!!!!



با توجه به شرایط طبیعی، نوع خاک و دیرینگی و انبوهی پوشش گیاهی، خاک تورب یا خاک های پیت تالاب تا عمق 5/۱۲ متری نیز مشاهده شده اند که متأسفانه در هنگام وقوع آتش سوزی، معمولا" آتش تا عمق 2 متری و بیشتر هم پائین رفته و کار اطفائ را با مشکل جدی مواجه می سازد. در حال حاضر نیز علت اصلی تداوم آتش سوزی در تالاب گندمان همین خاک های عمیق تورب بوده که بعید است با این همت و این وسایل اطفای حریق ابتدایی امیدی به خاموش شدن آتش تا نزول باران رحمت باشد!




سطح وسیع آتش سوزی، سوختن خاک های تورب تا عمق یک متری و خاکستر بقایای گیاهی بر جای مانده، عرصه تالاب را خطرناک کرده و هر آن احتمال فرو رفتن افراد محلی در حین تردد در تالاب میرود همچنانکه در روزهای اخیر نوجوانی در هنگام عبور از مناطق سوخته شده ی تالاب ناگهان پایش به داخل یکی از حفره ها فرو رفت و منجر به سوختگی شدید پاهای وی گردید. بنابراین ضرورت اطلاع رسانی وسیع به بومیان منطقه مخصوصا" نوجوانان و کودکان بسیار ضروری به نظر می رسد.


تصاویری که ملاحظه می کنید از طریق برخی افراد بومی منطقه و دلسوزان تالاب به دستم رسیده که با گوشی تلفن همراه از ادامه ی آتش سوزی در هشتمین روز و همچنین بقایای بر جای مانده از زیستمندان با ارزش تالاب شامل چند لاک پشت و دیگر موجودات گرفتار شده
در شعله های آتش ، گرفته شده است.






اکبر نعمتی

هیچ نظری موجود نیست: