خوارج از دیدگاه امام علی (ع)

امام پس از اینکه با خوارج صحبت می کنند و آنها را از آینده ی شومشان خبر می دهند در باره ی رعایت کامل حقوق انسانی شان فرمودند :
نمیدانم پیرو کدام امامیم ، چگونه عدالت را محور کارهای خویش قرار می دهیم ، شبهای احیا را به روی زائران امام (قدس سره ) بستیم ، بعد از 30 سال رحلت آیت ا...طالقانی ، مراسم سالگردش را لغو کردیم ، دیروز شنیدم مراسم نماز عید را در مصلی برگزار نمی کنیم و .......
ان لکم عندنا ثلاثا لا نمنعکم صلوه فی هذه المسجد ....(1) ، سه حق مسلم شما در نزد ما محفوظ است : ما هرگز شما را از گزاردن نماز در مسجد جامع شهر وشرکت در اجتماعات خود منع نمی کنیم ، حقوق شما را از بیت المال تا هنگامی که با ما هستید می پردازیم ، تا شما بر ما شمشیر نکشید و جنگ نیاغازید ، نبرد نمی کنیم .
این برخورد امام است با خوارج – آنجا که ابن ملجم به او ضربه می زند ، می فرمایند اگر خواستید عدالت را اجرا کنید یک ضربه زده ، شما هم یک ضربه بزنید ...... و اکنون !! :


(1) قاسطین ، مارقین ، ناکثین - از مجموعه چشم انداز امام علی (ع)- نوشته محمد مهدی بهداروند
از چه روی ؟.... آیا پیرو همین امامیم که شبهای قدر مصادف با شب شهادت اوست ؟ ، همین امام که حق خوارج را شرکت در اجتماعت می داند ، ولی ما منع می کنیم ؟ !!

همین امام که تا جنگ را مسلحانه نبیند اقدامی نمی کند و می گوید نبردی با شما آغاز نمی کنیم ؟ ....
خدایا به همین شبها ، انان که راه حق را نمی پویند ، انها که دلشان برای این مردم نمی تپد ، انها که پریشانی مردم خودشان را نمی بینند و شکم دیگران را سیر می کنند ، آنها که عزتشان را در خواری و ذلالت مردم می بینند ، انها که می خواهند با انجام تفرقه بیانداز و حکومت کن مقام و موقعیت شان را حفظ کنند و نمیدانند چه خانواده هایی از این بی فکری هایشان پریشانند ، را در همین جهان رسوا ساز و انانکه از سر نادانی آن کردند که نباید می کردند را به راه راست هدایت فرما .....

خداوندا ما را در مسیری قرار ده که رضایت تو در ان است و ما را آن ده که آن به ..... به رحمانیتت ای ارحم الراحمین

۶ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
اين نوشته شما اولين چيزي را كه به ذهن من نزديك كرد اينكه شما پذيرفته ايد كه مخالفين امروز همان خوارج هستند ( يا حداقل شباهت دارند) اين نكته مثبت برداشت شماست - نمي دانم چرا هنوز نپذيرفته ايد كهدر شرايط خاصي قرار داريم . امروز حتي اگر به بيان رهبر به اين قائل نباشيم كه سردمداران موج سبز وابستگي مستقيم به استكبار داشته باشند حداقل شاهديم كه از اين فرصت در جهت بهره برداري هستند .
در پاسخ به شما بگويم كه خوارج زمانه (كه البته به تعبير من اين تشابه خوبي نيست )هم مي توانند در اجتماعات باشند هم از بيت المال ارتزاق كنند ( همانطور كه بنده و شما يارانه مي گيريم و در قبض هاي آب و برقمان اخيرا به رخمان مي كشند آنها هم بهره مندند ) و تا به مخالفت با قانون برنخواسته بودند با آزادي به تبليغ و بيان نظراتشان تا نيمه هاي شب با بوق وسر و صدا پرداختند .

كمي انصاف - حكومت ما حكومت علي نيست - اما سزاوار اين توهين هاي غير مستقيم هم نيست - انقلاب حاصل تلاش انسان هاي مومن و خداجو و مومنين امروز به آن نيز فرزانگان به دور از متامع دنيايند - از روستائيان سخت كوش تا فرهيختگان شهري متعهد

خانم معلم گفت...

نمی خواستم کسی را با خوارج مقایسه کنم فقط خواستم بگویم که امام با خوارج هم چنین برخوردی داشتند ، اما اجتماعات و برخورد مسلحانه را هر کسی جوری برداشت می کند! برداشت شما هم جنین است وبه نظرتان احترام می گذارم ...... همین

ناشناس گفت...

آيا قبول داريد:؟
1- شكل مبارزه و استعمار و طاغوت در اين زمان تغيير كرده است اما ذات مخالفين اسلام را همچنان مي توان به همان سه دسته قاسطين و ناكثين و مارقين تقسيم كرد؟
2- آيا مي دانيد در علم اجتماعي امروز رسانه ها بعنوان قوه چهارم در كنار سه قوه مقننه و مجريه و قضائيه شناخته مي شوند؟
3- آيا مي دانيد تئوري هاي جديد نفوذ در كنار حمله مستقيم نظامي ( افغانستان و عراق) ورود نرم (تاجيكستان و اوكراين ...) است؟
4- آيا مي دانيد تئورسين هائي مانند سوروس يك يهودي خودساخته ثروتمند ، با هزينه هاي جزئي در قالب كمك به نهادهاي مردمي ( مثلا كمك مالي دانشمندان شوروي سابق در بحران اوليه)هزاران نيروي خودي در سرزمين ها را سازماندهي غير مشهود و حتي نااگانه انجام داده است؟
5- امروز در جنگ پيچيده تري هستيم - اگر مبارزه اكبر جهاد نفس است و اگر جهاد اصغر جنگ در ميدان مسلحانه است ، به تعبير من امروز اين جنگ نرم جهاد متوسط است - دعا مي كنم همگي در اين ماه مبارك در كنار جهاد اكبر به وظيفه خودمان در اين جهاد اوسط هم توجه كنيم - دعا م يكنم با شناخت قلبي به موضوع ولايت فقيه كه توصيه امام بود در اين جهاد هم در صف مومنين و زير پرچم ولايت باشيم

خانم معلم گفت...

می دانید که اینهایی که قبل از انتخابات آزاد بودند ، بعد از انتخابات به جرم ، شرکت در راهپیمایی بی صدا و اعتراض علیه این که رای شان کو ، چه بلا ها کشیدند ؟
می دانید در روانشناسی هر که را از چیزی بری کند جسورتر می شود و بیشتر دنبال خواسته ی خود می رود ؟
می دانید که همین روسیه نازنین ، همین چین نازنین چگونه ما را پس زدند ؟ .....
می دانید که عملکرد دولت مردانمان این چنین بود که این عوامل بتوانند در کشور راه یابند ؟
میدانید که همیشه دشمن از نقطه ضعف ها وارد می شود ؟ .... میدانید که چقدر در این سی سال ضعیف عمل کردیم که اینک این بازخورد ان عملکرد هاست ؟
میدانید که حق و ناحق یک جا جمع نمی شوند ؟ ..... و می دانید حق به هر شکل پیروز است ؟
میدانید که به جرم گفتن « رای ها کو » قرار شد از اداره آ . پ اخراج شوم ؟ ....
می دانید که به جرم پوشیدن لباس سبز به مدیر مدرسه این مملکت که جزء بسیجیانی بود که شبها در بهشت زهرا برای مراسم مختلف حضور داشت ، انگ ضد انقلابی زده اند ؟
می دانید که خفقان چنان بر این مملکت حاکم است که به من مدام می گویند ننویس ، نگو ، حرف نزن !!!!
می دانید که در حکومت اسلامی خفقان راه ندارد ؟

من نیز به امید انم که حق رخ بنماید ........ گرچه امیدواری خوب است اما امیدم را تنها در حضور حضرتش می بینم و بس .پس دعا می کنم برای تعجیل در حضورش .......و تنها از خدا می خواهم در راهش باشم .......

آب و دریا ای خداوند آن توست باد و آتش جمله در فرمان توست
گر تو خواهی آتش آب خوش شود ور نخواهی آب هم آتش شود
تو بزن یا ربنا آب طهور تا شود این نار عالم جمله نور

zahra گفت...

شاید عصبی ، شاید ناراحت ، شاید نگران ... اما ناامید نیستم ! از خدا ، از وجود خدا ، از عدالت خدا ، از آگاهی خدا از حق ، از کسی که یه روز نزدیک میاد و حکومت عدل الهی رو برپا می کنه و حق رو نمایان می کنه ناامید نیستم . مثل شما که ناامید نیستید ..........
خواننده هر روز بهشت هزار ساله بودم و هستم . پیام های سیاسی این وبلاگ رو می خونم . اما هیچ وقت دلم نخواست سیاسی بشم و در این مورد نظری داشته باشم !!!
اما اومدم تا حرفم رو بزنم . تا در توان خودم از حق دفاع کنم .
حیف اسم اسلام و مسلمون و شیعه ی علی که روی همه ی اونایی گذاشته شده که خدا ازشون نگذره ... خدا ازشون نگذره که دارن به اسم اسلام و مسلمون و شیعه ی علی و حکومت اسلامی هر غلطی می کنن . خدا ازشون نگذره که دارن راه امام و شهدا و انقلاب رو خراب می کنن . خدا ازشون نگذره که با رنگ سبز هر غلطی خواستن کردن و حالا پوشیدن رنگ سبز رو جرم و ضد انقلاب می دونن . خدا ازشون نگذره که می خوان با این حرفا و این کارا و خفه کردن همه کثافت کاریاشون و بپوشونن . خدا ازشون نگذره که چنین برخوردی دارن با معلمی که سالهاست به این دولت و این ملت خدمت کرده . معلمی که سالهاست زحمت کشیده . معلمی که تنها برای خداست . معلمی که بر خلاف خیلیا تنها به فکر خودش و منافع خودش نبوده و نیست . چون تنها برای خداست . معلمی که جوونا رو می فهمه . معلمی که این روزا توی وبلاگش با خوندن خیلی از پیاماش می فهمیم که تنها نگرانیش انقلابیه که براش زحمت کشیدن . می فهمیم که تنها نگرانیش آینده ی این مملکت و مردم و جوونای این مملکته . اون وقت این معلم میشه ضد انقلابی و مخرب انقلاب !!!!! واقعا که ........... !!!!!
اما خدا هست و با شماست .
شب قدره . دعا کنیم برای پیروزی حق و اومدن تنها پیروز کننده ی حق ...........

ناشناس گفت...

خوشحالم كه نظرات را مي خوانيد و پاسخ مي نويسيد
اينها را كه نوشتيد جزء آن بخش كه مربوط به خودتان و دوستانتان است و جنبه شخصي دارد مي دانم.
يادم نمي آيد هيچ وقت دولت و دولتمردان از زمان امام روسيه و چين را دوستان قابل اعتمادي دانسته باشند كه امروز بدانيم- مروري كنيد به مواضع امام در مورد شوروي سابق و اختلاف آن با آمريكا

شك ندارم كه صداقت و ايمان شما در كنار شغل و احساسي كه به امام و انقلاب داريد باعث شده است تا بسيار ساده انگارانه موضوع تظاهرات آرام بعد از انتخابات را و اينكه عده اي فقط مي گويند "راي ما كو" و يا " راي ما را پس بدهيد" !!! بسيار سطحي و عوامانه تحليل مي كنيد.

يك پاسخ اوليه به اين تفكر ساده انگارانه شما اينست كه اگر نتايج اعلام شده برخلاف شرايط فعلي بود آيا افرادي نظير من كه به تعبيري 25 ميليون شهروند اين كشورند و يا بالاخره هر تعدادي كه شما فكر مي كنيد واقعا هستيم حق داشتند هر روز اعتصاب آرام كنند و خواهان ابطال انتخابات باشند و اين دور باطل كجا و كي بايد تمام مي شد ؟
انشاالله شما قائل به اين نباشيد كه بايد خارجي ها بيايند و نظارت كنند و برايمان انتخابات افغاني و عراقي برگزار كنند. شاهديم كه حضور امريكا در اين كشورها بعنوان حامي دموكراسي و آزادي بعد از اين همه سال چه نتايجي داشته است ؟قطعا غيرت و ايمان حتي شما زن ايراني هم اين را نمي پذيرد كه نشان داده ايد در زمان جنگ نپذيرفته بوديد.

معلم گرامي ، توصيه مي كنم يكبار ديگر رابطه خود را با اصل اعتقادي امامت و عدالت - نظريه مرجعيت و ولايت فقيه امام بازنگري و مطالعه كنيد.شما و آن دوست مدير سبز پوشتان داراي يك شخصيت حقيقي و بعنوان يك معلم داراي يك شخصيت حقوقي هستيد در بخش شخصيت حقيقي تان قطعا هرگونه فكر و عمل نمائيد آزاديد اما وقتي در قالب يك شخصيت حقوقي هستيد و در جامعه ولايي زندگي مي كنيد براي حفظ وحدت و ... خيلي چيزهاي ديگر كه بهتر از من مي دانيدحتي اگر يك مجتهد جامع الشرايط باشيد اطاعت از ولي امر واجب مي شود.
دقيقا در همين مرزهاست كه ميزان اعتقاد ما خود را نشان مي دهد . با خودتان خلوت كنيد و يكبار ديگر موضع واقعي خودتان را با آن اصولي كه گفتم يكبار و براي هميشه حل كنيد.

رنگ سبز رنگ زيبائي است و مانتوي به رنگ آن هم اشكالي ندارد - اما مي دانيد كه در قران توصيه شده است خود را به شكل ... - خود را كه نمي خواهيم گول بزنيم اگر امروز پوشيدن مانتو سبز در مدرسه آن هم توسط يك مدير ناخواسته نشانه تبليغ و نمادي از مخالفت با ولايت باشد صد البته عمل زشت و نيازمند تذكر است.پس با خودمان صادق باشيم و ساده انگارانه و مظلوم نمايانه ننويسيم كه بخاطر پوشيدن يك مانتو ...

اين شبها شب علي است - اين مطالب را در برگشت از مراسم احيا نوشتم - ما شيعه و پيرو علي هستيم - او اول مظلوم اسلام بعد از پيامبر است ( برخلاف اينكه ما شيعيان حسين را مظلوم تر مي دانيم) -بزرگترين حقي كه از علي گرفته شده است حق ولايت است - تجسم كنيد لحظه اي را كه علي در خانه بوده است و براي گرفتن بيعت به در خانه اش رفته اند - زهراي اطهر را پهلو شكسته اند و خانه اش را به آتش كشيده اند - و علي آن شير دلاور خيبر در خانه مانده است ....و 25 سال مانده است .

يكبار ديگر مباني اعتقادي خودتان را در مورد امامت و عدالت و ولايت فقيه و مرجعيت با كمك دوستان و آگاهان مرور كنيد.